Muziekspelen met plezier en beleving! Daar staan we voor. En waarom? Omdat muziek ertoe doet. Muziek neemt een belangrijke plaats in, in de ontwikkeling van het jonge kind. Het biedt aanknopingspunten voor sociaal-motorische vaardigheden, het helpt bij het aanleren van semantische structuren en het leren van syntax voor taalbegrip. Muziek maken is een cognitieve bezigheid die mentale training en vaardigheden scherpt en slijpt. Muziek kan verbinden en breken, maken en helen. Muziek brengt bijeen en vermeerdert de waarde voor het persoonlijke geestesleven.
Vanuit deze visie wil Muziekschool Ypenburg onderwijs aanbieden op de volgende manieren: Individuele lessen | de klassieke vorm van 1 op 1 les met een docent waar je mee klikt en die je kan bieden wat je nodig hebt om te groeien in muzikaal opzicht Maatjesklas | je meldt je aan met een maatje, bijvoorbeeld een vriendje of een vriendinnetje. De docent gebruikt zijn inzet en creativiteit om het beste uit de twee leerlingen te halen Muziekbeleving en speelplezier | Studeren om beter te worden, om iets te leren: heldere instructie is de sleutel tot plezier in voorbereiden van je lessen en van het leren van je repertoire. Hoe zorg je ervoor dat je met plezier oefeningen speelt? En hoe kan je leren om lekker los te gaan op de improvisatieoefeningen? Breed lesprogramma voor jong en oud | Muziekschool Ypenburg wil een breed lesprogramma neerzetten waarin van onderaf aan – dus vanaf de jongste leeftijd – kinderen en ouders kunnen meedoen aan muzieklessen die per leeftijdsgroep een eigen inhoud en vorm krijgen.